28 februari 2013

Promenad och lek

Gick en lång runda idag med hundarna, tror vi var ute i nästan en och en halv timme. Längre än vanligt då vi annars tar rundor på 10-20min med hänsyn till Alpha. Tyckte det blev en trevlig promenix med lite små strul här och där, men så blir det ju när man har valp hehe. Skit samma, orkar inte träna aktivt så värst mycket på dom längre promenaderna. Känns inte heller som att det behövs, sånt löser sig tids nog och med lite mognad. Risken är ju också att han hade blivit allt för trött mentalt och övertrötta valpar tenderar till att bli... Ja... Milt uttryckt - terrorister.

För er som undrar vad det är Alpha håller på med ibland som gör att det blir trassel så är det att han plocka saker från marken, mest pinnar tack och lov, som han då bär runt på och jag låter han hållas med det. Sen kan han få sneflipp och få för sig att hoppa på Shin för bus men stannar man bara till en stund glömmer han snabbt bort vad det var han höll på med. Han kan även få för sig att ha dragkamp med kopplet, stannar även där och helt enkelt struntar i honom = inte skoj och han slutar ganska snabbt.

Passade även på att ta ut honom ensam på gräsplanen i eftermiddags där vi lekte lite med en boll och allmänt bara bondade med varandra, tränade lite inkallning och hade roligt tillsammans. Tycker det är viktigt att göra saker och ting ensam med honom då och då, lära känna honom och hur han är när Shin inte är med för det är onekligen en skillnad. Börjar snart även bli tillfälle att gå små promenader ensamma tillsammans, så hans självförtroende stärks och han lär sig att han klarar läskiga saker själv också och inte bara tittar till Shin för stöd. Då får jag också tillfälle att träna mer aktivt på att gå i halsband och koppel fint, något som jag valt att inte träna på riktigt ännu - varav jag köpte promenadselen som han kan dra i hur mycket han vill. Känner att han först ska känna sig helt hemma och trygg i området, samt mogna lite till mentalt.

När han väl kan gå fint med mig ensam så blir nästa naturliga steg att börja träna att gå fint även när Shin är med.

En sak i taget med denna lilla herren, som är mycket speciell - hur och på vilket vis tänker jag gå in på först längre fram när han blivit äldre och jag bättre vet och kan beskriva händelseförlopp, träning, framsteg och har en överblick och kan förklara hans beteenden på ett sätt så att ni läsare kan förstå och se samband, orsak och verkan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar