4 juli 2013

Tävlingsplaner

Har inte haft så mycket att skriva om dom senaste månaderna, eller ja det är ju inte riktigt sanningen utan snarare har det funnits massor att skriva om men ingen ro till det. Dessutom tenderar dagarna att smälta ihop, och te sig lika dana.
Brukar gå och tänka på inlägg under promenader men så när man väl kommit hem igen är tanken borta på att sätta sig och skriva. 

Under promenaderna går man och tänker på hösten och vintern, hur mycket man längtar och hur olidligt långt bort det verkar vara. Har nog aldrig längtat så mycket efter dragsäsongens som nu, antar att det beror en stor del på att man har två Siberians istället för en och att man funnit en lika sugen träningskompis i Annelie och hennes galna Kira! 
Unghundarna visar utan tvekan stor potential där Alpha är stark som en oxe och nu hyfsat kommandosäker, och Kira tuffar på som ett ånglok med kämparglöd till tusen. Snabb det är hon också och kommer inte ha några problem med att hålla jämna steg med grabbarna i höst, dessutom är hon fullkomligt orädd och mentalt hård som sten. 

Vi går här tillsammans och snackar framtidsplaner, framförallt tävlingsplaner där Skånedraget i November är vårt första mål. Min tanke är att både anmäla mig till canicross klassen och tvåspanns klassen, förhoppningsvis blir det tvåspann men det beror mycket på hur Shin bestämmer sig för att äta (eller inte äta) när träningen kommer igång i höst. 
Efter det så har vi även siktet inställt på vårversionen av Skånedraget, känns skönt att hålla sig någorlunda lokalt så här i början där man inte har så långt att köra och kan sova hemma under natten.

Man kan utan tvekan säga att min hjärna går på högvarv, tänker ut träningsvägar och upplägg, tänker på utrustning som behöver uppdateras, bytas ut eller köpas in nytt. Funderar på matrutiner och foder, Shins aptit och vad jag kan hitta på för lösningar om han skulle börja krångla igen. Grönt Kort, tävlings licens och vaccinationer surrar också i skallen på mig, den gemensamma nämnaren alla dessa tankar har är hur fruktansvärt roligt allting är, hur spännande det skall bli och alla de nya erfarenheter och kunskaper man kommer till att få! Kan knappt bärga mig! 

Äntligen skall saker och ting få börja komma i rullning på riktigt, har ägt Siberian Husky i 6 år och ända sedan jag köpte Shin för 3 år sedan har alla dessa planer på tävling existerat.. Nu jäklar skall här tävlas och tids nog skall jag stå där om ett par år och strida om pallplatserna i sprint och medeldistans i spann på snö. 

Vägen dit känns helt plötsligt mindre lång och just känslan av att ha Alpha som visar på många bra egenskaper är onekligen en av orsakerna till detta, i honom har jag utan tvekan en tävlingshund! Älskar den hunden något enormt mycket, Shin är min gosebjörn och även han väldigt duktig, men just Alpha? Han är strået vassare verkar det som. 

1 kommentar:

  1. Åh så härligt att du äntligen får komma ut på tävlingbanorna! :D Och oroa dig inte för Shins aptit, den kommer garanterat när du börjar träna hårdare!

    SvaraRadera